Din livsbejakande vän
onsdag 14 september 2011
måndag 12 september 2011
Har tagit frön från denna rotgrönsaken till nästa år.
Köpte ju ekologiska frön, såklart, från Runåbergs fröer så det går ann.
Tror detta var haverrot.. Blir en överraskning.:)
Har även prövat svartrot, persiljerot och kardborrerot.
Det finns så mycket mer av mat att upptäcka som inte finns i butiken!
Nu blir det burkar till alla torra råvaror.
Har haft sånt problem med insekter som ligger
i maten när man kommer hem från affären och sprider sig till allt!
Men det är även fint med glasburkar. Så ligger inte maten
och drar åt sig giftiga plastkemikalier från förpackningar heller...
Några egenfiskade Makriller blev det också.
Bara hundra meter från hemma!
Inte visste Eirik att jag var en sånn hejare på fiske..
Men det är han som får äta dem.. Det var 12 år sedan jag år fisk sist.
Dessutom 25 år utan kött (dvs hela livet..).
Ibland kan det vara svårt att komma iväg med bilen.
Då är det bara att vänta på bättre tider
eller hitta en stor pinne och börja fösa...
Ska köra den ursäkten nästa gång jag missar bilprovningen..
Vackra är dom...
Här ett möte på sen kvällspromenad med hunden Laila.
Inte alltid lika kul att möta dem dock, speciellt inte kviga med unge..
söndag 11 september 2011
På cykeltur bland Blekingegårdar
Det är bara så kul att hitta gamla
tidningar i gömda vråer!
"Bonderaseriet" på första sidan från 1985.
Underbar bild!
Man blir bara så glad..
Fyndhörnan i en gammal övergiven gård,
kan inte låta bli att älska sånna ställen..
Min släktgård där ingen bott på länge..
måndag 5 september 2011
En midsommardröm...
Mammas Blekingefolkdräkt åkte på och fiolen upp,
så blev det dans runt stången för hela slanten.
Kul att det var så många folk som kom för att dansa i år!
Tyvärr syns dem inte på dessa fotona..
Var år är det dans i kohagen utanför stugan.
En tradition som aldrig är värd att brytas.
Här spelas det uppvärmingspolskor och gångmarcher.
Titthålet från gäststugan. Vi övar inför dansen.
Sen var det fest, och sång hela natten utan stopp. Det är sant.
Här är några av sångfåglarna.
En nästintill perfekt midsommar faktiskt.
måndag 29 augusti 2011
Det fantastiska blomsterhavet mellan grönsakslandet och stugan
All härlig sallad som stod och väntade
på mig när kom vid sommarens början och
stod hela sommaren och bara gav i oändlighet..
Vattenkanna, grepen och delar av
nyttogräset som trängs om utrymmet
i den vilda grönsaksträdgården.
Mer av nyttogräset (har inte hjärta att säga ogräs)
som alldeles av sig själv hittade hit efter att jag börjat gräva.
En hälsning från den tid då min mormor stod böjd över denna jord.
Har ännu mindre hjärta att röja undan och ge plats till det jag egentligen
hade tänkt så där, så den tar sig till rätta mer och mer för vart år...
Potatislök.
Man sätter en i jorden på våren
och på hösten har man fått många,
precis som potatis!
Vackra lökblommor i solnedgången...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
























!






